Gelecek Filmler ~ Post Tenebras Lux


Bazı yönetmenler vardır; filmografisini incelediğinizde ilk bakışta doyurucu olmadığı hissiyle baş başa bırakır sizi. Ama çoktan rüştünü ispatlamış, gerek lokal sinemasında gerekse Dünya Sinemasında hatırı sayılır derecede tanınmıştır. Üstelik bunu Hollywood’dan oluşu veya ismi ile değil kamerasıyla, anlatımıyla ve kendine yarattığı üslup ile yapmayı başarmıştır. Bu isimlerden biri Carlos Reygadas. Tıpkı Cristi Piui, Sergei Loznitsa ve Asghar Farhadi gibi. Reygadas, sadece üç film çekmiş olmasına rağmen Çağdaş Dünya Sineması’nda önde gelen usta sinemacılardan biri olarak gösteriliyor. Peki Carlos Reygadas‘ı bu denli değerli kılan neydi? Buna çokça şey sayılabilir. Japon, Battle In Heaven ve özellikle Stelle Licht gibi muazzam filmleri gördükten sonra methiyeler dizmek mümkün.

Olağanüstü çekimler, nefes kesici derecede gerçekçi kareler, nesnel kamera ile öznel kamera arasında kurduğu inanılmaz bağ (1901 yapımı James Williamson‘ın The Big Swallow adlı kısa filmi nesnel kameranın öncü örneği sayılabilir. Bu yıl İstanbul Film Festivali’nde de gösterilen Good Intentions da yakın örneklerden biri.) ile seyirciye olan biteni şok edici bir biçimde anlatması vs.. diye uzar gider. Amiyane tabirle Reygadas, izleyicisini “suya götürür, susuz geri götürür”. Mükemmele yakın anlatım tekniği ve tüm bu sebepler ona hayran olmak için yeterli sebepler.

Yönetmenin dördüncü uzun metrajı “Post Tenebras Lux” ise tam 5 yıldır bekleniyor. Kamerada dahi adam Alexis Zabe ile tekrar çalışacak olan Reygadas, film hakkında ilk düşüncelerini 2010 yılında “Film; duygular, anılar, hayaller, korkular ve hayatın gerçekleri hakkındaki beklentileri, duyguların yerine tasvir edilebilen resimler aracılığıyla adeta bir dışavurumcu resim edasıyla anlatacak.” şeklinde açıklıyor. Reygadas’ın tarzı, film hakkında söyledikleri ve çıkan ilk görüntülere bakıldığında kendi “Tree Of Life” deneyimini mi yaşatacak diye düşünmek çok yanlış olmaz.

İlk uzun metraj deneyimi Japon ile Camera D’or Özel Gösterimi ile Cannes’a ayak basan Carlos Reygadas, Battle In Heaven ile Palme D’or için yarışmıştı ama ödül alamamıştı. Stelle Licht ise yine Palme D’or için yarışıp Persepolis ile Jüri Özel Ödülü‘nü paylaşmıştı. Cannes’a epey aşina olan Carlos Reygadas‘ın Post Tenebras Lux ile Palme D’or için şansını ne çok düşük ne de çok yüksek görüyorum. Nanni Moretti ve jürinin seçimi ve özellikle son iki yıldır Palme D’or verilen filmlerin Loong Boonme Raleuk Chat ve Tree Of Life olması bu yönde düşünmeye sebep oluyor. Bu yıl daha merkezi anlatımı benimsemiş film seçilme olasılığı yüksek. Her ne olursa olsun bu “sanat eserini” görmek için sabırsızlanmamak zor.






16 May 2012 tarihinde Gelecek Filmler, Sinema içinde yayınlandı ve , , , , , , , , , , , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin. Yorum yapın.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: