A Nyomozó (The Investigator)


Yönetmen : Attila Galambos
Oyuncular : Zsolt Anger , Andras Martan Balo, Peter Blasko

A Nyomozó, Werckmeister harmóniák ve Hukkle‘dan sonra Macaristan tabanlı izlediğim 3.film oldu sanırım. Yalnız önceki izlediğim iki filmden sonra Macar sinemasının ağır bir tempo ve minimalistliğin ertesinde bu filmi ayrı bir yere koyuyorum. Kaldı ki Macarlara ve Macaristan‘a ilginçtir ki Ferenc Puskas yüzünden ilgim vardır. Macar Sinemasının da futbolu gibi olduğu söyleniyor. Son zamanlarda pek elle tutulur örnekler göremeyişimiz bunu doğrular nitelikte. Yine de Romanya‘ya attığımız bir kuş bakışı, Macaristan‘a da atmak dileğiyle deyip filme geçelim.

Yönetmenin ilk uzun metraj denemesi olan film, 37 yaşında mesleği yardımcı patologluk olan Tibor Malkav adındaki adamın başından geçen bir olayı anlatmakta. Tibor Malkav olabildiğine yalnız bir adamdır. Yüzü zaman zaman seğiren, cinsel isteklerinin olmadığını söyleyen enteresan bir kişiliktir. Hayatı ölüleri toparlayıp onu son bir kez görecek sevenlerinin hatırlamak isteyeceği şekle sokmakla geçmektedir. Hayattaki tek akrabası annesi ölümcül bir hastalığa yakalanmıştır ve ameliyatı için yüklü bir par gerekmektedir. Bu çaresiz anında hiç tanımadığı bir adam ona ilginç bir teklifte bulunur. Göstereceği adamı öldürürse ona ihtiyacından da fazla bir para verecektir.

Film, ilginç bir kare ile başlayıp öyle de sürüyor. Tibor karakterinin girmiş olduğu diyaloglar ve ruh hali de filme hemen ısınmamızı sağlıyor diyebilrim. Öyle ki tüm filme damgasını vuracak olan Tibor, üzerine yüklenen enteresan ve ilginç karakteristik özelliklerini filmin atmosferine yansıtmada hayli başarılı oluyor. Filmin oldukça ilginç olmasını bu duygusuz ve mat gözüken adamın ruh halinden bile filme ısınıyor olunmasıyla açıklayabiliriz belki de.

“Herkes birisini öldürebilir. Belli bir nedeni olduğu sürece..

Bir an olsun düşmeyen tempo, akıl dolu dedektiflik serüvenine dönüştüğü çizgide özellikle Malkáv‘ın düşüncelerinin canlandırma şeklinde seyirciye yansıtılmasıyla izlenebilirlik seviyesinde yukarılara da demir atıyor. Otopsisini yaptığı insanlarla konuşması ve düşüncelerine bizi ortak etme sahnelerinin çok başarılı ve yenilikçi olduğunu söylemeden geçemeyeceğim. Tek eleştireceğim nokta ise diyalog – oyuncu perspektifinde dengesizliğin olduğudur. Nasıl ki Tibor Malkav karakteri bu paralelde döktürüyor olsa da yan karakterler hayli başarısız olmuşlar. Bu hem Avrupa Sinemasının temel taş özelliklerinden olan “mahalleden toplama adamların bile kalbur üstü oynayabildiği” özelliğine hem de filmin geneline sekte vuruyor.

A Nyomozó, çok başarılı bir kara mizah örneği. Pek sevdiğim bu türde filmler izlemek insanı farklı yerlere sevk edebiliyor. Bazen “yok artık!” diyebiliyor, bazen de kahkahalar eşliğinde gülüyor, bazen ise bu gülüşlerin arasında hüzünleniyorsunuz da. Yer yer senaryonun benzemesi bakımından Klopka, yer yer olayların örgülü gelişimi bakımından ise Adam’s Apples tadı almak mümkün olabiliyor. Dolayısıyla bu duygusuz gözüken adamın döktürdüğü filmi izlediğiniz için pişman olmayacaksınız.

21 Nis 2010 tarihinde Film Kritikleri içinde yayınlandı ve , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin. Yorum yapın.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: